ساختار روایت در لالاییهای ایرانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
لالاییهای ایرانی بخشی از ترانههای عامیانه و ماندگار و کهن ایرانی است که ریشه در گذشتههای دور دارد. سرایندهی نخستین لالاییها بر ما معلوم نیست؛ اما سادگی زبان و نیز کاربردی بودن آنها در میان مردم دورههای مختلف، یکی از رازهای ماندگاری این ابیات زیبا است. لالاییها افزون بر آنکه نوای آرامبخشی برای خواب کودک بودهاند، راهی برای بیان دردها و رنجهای مادران نیز بودهاند و این خود پیوندی میان ادبیات زنان و ادبیات کودکان برقرارکرده است. مادر، کودک را همراز خود دانسته و از نگفتههای خود با او سخن گفته است. این سخنان شنیدنی هرچند که ساده بیان شدهاند؛ اما در خود ساختاری دارند که در این مقاله، از دیدگاه روایتشناسانه بررسی شده است. در پژوهش حاضر نخست به بیان شاعرانگی در لالاییها و سپس به توضیح چیستی روایت و ساختار آن و در پایان به بررسی ساختار روایت در لالاییها پرداختهایم. در این لالاییهای همچون یک داستان، ساختار روایت با بخشهایی چون زمان، مکان، راوی، بازگشت به گذشته، کنش رو به اوج، بحران یا گرهفکنی و گرهگشایی و... دیده میشود. واژههای کلیدی:
منابع مشابه
ساختار روایت در لالایی¬های ایرانی
narrative structure in iranian lullabies y. jalali pandary* s. pakzamir** yazd university iranian lallayi part of folk songs and ancient iranian and lasting roots in the distant past is. warbler on our first lallayi unknown. but simply language and applied them being among people of different courses one of the secrets of staying in this beautiful verses. lallayi addition to t...
متن کاملساختار روایت در لالایی های ایرانی
لالاییهای ایرانی بخشی از ترانههای عامیانه و ماندگار و کهن ایرانی است که ریشه در گذشتههای دور دارد. سراینده ی نخستین لالاییها بر ما معلوم نیست؛ اما سادگی زبان و نیز کاربردی بودن آن ها در میان مردم دورههای مختلف، یکی از رازهای ماندگاری این ابیات زیبا است. لالاییها افزون بر آن که نوای آرام بخشی برای خواب کودک بودهاند، راهی برای بیان دردها و رنجهای مادران نیز بوده اند و این خود پیوندی میان ...
متن کاملتحلیل ساختار روایت در رمان آفتابپرست نازنین
روایتشناسی شاخهای از مطالعات ادبی است که ریشه در ساختارگرایی دارد و در پی یافتن یک دستور زبان جهانی واحد برای متون روایی مختلف است. هر یک از روایتشناسان به برخی از الگوهای تکرار شونده در متون روایی اشاره کردهاند. ژرار ژنت هم یکی از روایتشناسان مطرح ساختارگراست که طرح جامع و کاملی برای بررسی متون روایی پیشنهاد میدهد. او در نظریّات خود به بررسی سه جنبه از سخن روایی، یعنی زمان، وجه یا حالت و...
متن کاملساختار روایت در قصههای قرآن مجید
شیواترین و رساترین ابزار بیان و انتقال مفاهیم و انگارههای مورد نظر الهی، در کتابهای آسمانی، بویژه قرآن مجید، روایت و به تصویر کشیدن وقایع و اتفاقات مورد نظر، در قالب «قصه» بوده است. در این مقاله تلاش شده است تا در حد امکان، عناصر، ویژگیها و مؤلفههای اساسی قصههای قرآنی، با توجه به مجموعه مفاهیم و اصول اساسی که امروزه در بیان قصه، داستان و درام، (مانند شخصیت و شخصیت...
متن کاملروایت پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی ایرانی
با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 2
صفحات 1- 31
تاریخ انتشار 2012-10-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023